Nyíregyháza várja a ralit!

Sajtótájékoztató összefoglaló

 

Nyíregyháza várja a ralit!

 

Az abszolút bajnoki cím a tét a hétvégi Nyíregyháza ralin, amelyen matematikailag öt, gyakorlatilag viszont három pilótának van esélye a végső sikerre. Közülük kettő, Turán Frigyes és Hadik András megtisztelte jelenlétével a viadal szerdai sajtótájékoztatóját, amelyen elhangzott, hogy 10-15 ezer embert várnak a hétvégén a városba és a pályák szélére, s hogy a szervezők Európa-bajnoki futam rendezésére pályáznak ezzel a nehéznek ígérkező, éppen ezért másfeles szorzójú futammal.

Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a város vezetősége és a Magyar Nemzeti Autósport szövetség hosszú távra tervez a versennyel, ennek jegyében minden évben kiosztanak egy vándorserleget, amelyet az abszolút győztes vihet haza.

Dr. Kovács Ferenc, Nyíregyháza polgármestere: „Nyíregyházának nagy megtiszteltetés, hogy egy ilyen rangos versenynek adhat otthont, amelyet hatalmas várakozás előz meg. Hosszú távon gondolkodunk a ralival kapcsolatban, ami turisztikailag is jelentős esemény városunk számára. A belvárosban is rendeznek egy szakaszt, ez kihívás a szervezőknek, de remélem, nagy sikere lesz, mint ahogy az egész hétvégének, mert természetesen készen állunk arra, hogy megtegyük a következő lépést, és jövőre – ha lehetőségünk nyílik rá – Európa-bajnoki futamot rendezzünk. Nyíregyháza felpezsdült a rali érkezése miatt, az emberek már napok óta csak azt nézegetik, honnan nézik majd a városi szakaszt, s bízom benne, hogy ez tényleg csak az első lépés, és felépülhet városunkban egy új, autó-motorsport aréna.”

Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke: „Az idényzáró, nyíregyházi futamon dől el a bajnoki cím sorsa, ami nem igazán megszokott, mint ahogyan az sem, hogy az utolsó verseny előtt ennyire nyílt a küzdelem. Nehéz versenyre számítok, mivel Európa-bajnoki futamra pályázunk, s így a résztvevőknek is Európa-bajnoki szintű feltételeknek kell megfelelni. Több mint kétszázhúsz kilométernyi gyorsasági szakaszt teljesítenek majd a párosok, nagyon szoros küzdelmet, jó versenyt várok.”

Berényi Ákos, a rali szakág vezetője: „Nehéz szezon végén vagyunk, s van még belőle hátra egy kőkemény verseny, amelyen eldől, melyik páros a legjobb az abszolút értékelésben. Szinte az összes kategóriában, sőt, még a Rally 2-ben is most dől el a bajnoki cím sorsa, tehát elképesztően látványos küzdelemre van kilátás. Bízom benne, hogy az égiek is velünk lesznek, és jó időben, jó és balesetmentes versenyt láthatunk.”

Adamovits Márk, a verseny főszervezője: „Amikor eldöntöttük, hogy Európa-bajnoki futamra kandidálunk, megtehettük volna, hogy megrendezünk egy normál országos bajnoki futamot, százötven versenykilométerrel, hiszen a Nemzetközi Automobil Szövetség megfigyelője abból is láthatta volna, hogy milyen biztonságos és jó futamot tudunk rendezni. Ám mi azt gondoltuk, ha már belevágtuk a fejszénket egy ilyen nagy projektbe, akkor rendezzünk egy ERC-futamot anélkül, hogy az ERC-sorozat része lennénk, hogy megmutassuk, képesek vagyunk rá. Több, mint hatszáz ember dolgozik a hétvégén a versenyen, ötvenkét önkormányzattal állunk kapcsolatban, lezárunk egy négy kilométeres szakaszt Nyíregyháza belvárosában és további 113 kilométert a Zemplénben, s mivel számunkra a versenyzők a legfontosabbak, próbáltunk jó minőségű pályákat kijelölni. Legutóbb ezek a szakaszok a nyolcvanas években szerepeltek a programban, úgyhogy nemigen emlékszik rájuk senki, s lesz egy 26 kilométeres pálya is, ami teljesen szokatlan a magyar sorozatban. Nézői szempontból nagyon fontos, hogy vannak olyan részei a pályáknak, amelyek természetvédelmi területen vezetnek, oda a nézők nem mehetnek be, de ez a 113 kilométerből mindössze 20, szóval így is jó néhány helyen lehet majd nézni a versenyt.”

Őry Tamás, a verseny társszervezője: „Itthon nem megszokott a nézők ilyen szintű kiszolgálása a raliversenyeken, de a nemzetközi futamokon már szinte követelmény, úgyhogy igyekeztünk mi is efelé haladni. Kijelöltünk ajánlott nézői pontokat, amelyeken szeretnénk információval és infrastruktúrával is kiszolgálni a közönségünket. Hosszú távon ugyanis arra törekszünk, hogy ne csupán azt a néhány ezres fanatikus tábor kövesse a versenyünket, amely helyszínről helyszínre követi a mezőnyt, hanem új drukkereket nyerjünk meg a ralinak, esetleg visszahozzuk a pályák szélére a régieket. A rali jobb követhetősége érdekében is tettünk lépéseket: a nyíregyházi Kossuth téren óriáskivetítőt állítunk fel, amelyen közvetítjük a szuperspeciálist, mint ahogyan a szombati, mádi gyorsasági szakasz is élőben követhető lesz a nézők számára.”

Turán Frigyes, aki mínuszolás nélkül vezeti az abszolút pontversenyt: „Az előttünk álló hétvégén nincs lehetőség a taktikára – de ez elmondható volt az összes eddigi futamra is – tizedekre menő küzdelmet vívtunk egymással, s gondolom, ez most sem lesz másként. Azon múlik majd a győzelem, hogy ki mennyire lesz bátor, ki mennyire meri bevállalni a kemény abroncsokat a reggeli pára és köd ellenére. A magam részéről nagyon örülök a városi gyorsaságinak, remélem, legkésőbb jövőre eljutunk majd oda, ahova a Barum-rali, amelynek városi szakaszán több tízezer ember szurkol a párosoknak. Úgy érzem, a mezőny készen áll arra, hogy szórakoztassa a nézőket.”

Hadik András, az összetett pontverseny harmadik helyezettje: „Nagyon nehéz verseny elé nézünk: a megszokottnál hosszabb lesz a táv és nagyobb a tét, de úgy érzem, mi felkészültünk a csatára. Remélem, az időjárás nem szól majd nagyon közbe, és ideális körülmények között, a pályán dőlhet el a küzdelem. Ami a szezont illeti, az év közepén saját magunkat hoztuk nehéz helyzetbe, de az első két versenyt megnyertük és a legutóbbit is, bízom benne, hogy a hétvégén egy újabb sikerrel tudjuk keretbe foglalni a szezonunkat.”

 

A Nyíregyháza rali pénteken 17.30 órakor, a Nyíregyháza belvárosában rendezendő szuperspeciállal kezdődik, amelynek eredménye beleszámít a versenybe, szombaton és vasárnap pedig a zempléni pályákon zajlik majd a küzdelem, ám a szervizparkot és a díjkiosztó helyszínét Nyíregyházán jelölik ki. A szombat-vasárnapi belépők – amelyekkel az összes gyorsasági szakasz látogatható – 2500 forintba kerülnek, de a 12 év alatti gyermekek számára ingyenes a belépés.